רואים עולם ללא גלוטן – פראג

פראג היפהפיה
פראג היפהפיה

והפעם בסדרת רואים עולם ללא גלוטן – פראג.
אתחיל בכך שאומר שפראג היא לא רומא, היא לא גן עדן לצליאקים. זה לא אומר שאי אפשר להסתדר בה, ההיפך הוא הנכון, זה אפשרי בהחלט, אבל זה דורש תכנון מוקפד ו״עיגול פינות״ פה ושם. המודעות לזיהום משני די נמוכה, ובכמה מקומות בהם שאלתי ענו מיד שיש להם מנות ללא גלוטן, כשהתחלתי לברר יותר לעומק, הבנתי שהמקום לא מתאים לנו בכלל (מבשלים באותם הכלים ועל אותם משטחים וכו׳).
פראג היא אחת הערים היפות באירופה, יש בה ארכיטקטורה מדהימה, הסטוריה, תרבות, וייב ממש מגניב, והיא משלבת ישן וחדש באופן מאד נעים, ולכן אני ממש ממליצה עליה כיעד תיירותי.
נוסעים לפראג עם צליאק? כך תעשו זאת נכון!

הכנות טרום טיסה

כמו בפוסטים הקודמים בסדרה ״רואים עולם ללא גלוטן״, גם הפעם, ממליצה לעשות עבודת הכנה לפני הנסיעה.
אני נעזרתי מאד באתר הזה – http://www.gluten-free-prague.com/. בנוסף חרשתי את הרשת, קראתי כתבות, פוסטים וכל מה שאפשר בנושא. הבנתי שיש כמות סבירה של אפשרויות, אבל הן מפוזרות ברחבי העיר וחלקן דורשות הליכה/נסיעה מיוחדת.
כרגיל, הכנתי מפה בה נעצתי את כל המקומות הפוטנציאליים ללא גלוטן, כמו גם מקומות תיירותיים ונקודות עניין אחרות. אשמח לשתף את המפה עם העוקבים של הבלוג (אלו הרשומים ברשימת התפוצה של הבלוג עצמו).

מרכזת בקצרה המלצות כלליות להכנות והיערכות לפני נסיעה לחו״ל עם נוסע/ת צליאקי (הטקסט המלא נמצא בפוסט רואים עולם ללא גלוטן – אמסטרדם):

  • קבלת החלטה עקרונית אם מתגוררים בדירה או מלון (זה כמובן תלוי יעד).
  • במידה ובוחרים במלון – להתקשר/לשלוח מייל/הודעה בפייסבוק לפני ההזמנה לברר לפרטי פרטים אם מגישים ארוחת בוקר ללא גלוטן, מה היא כוללת ומה מידת ההקפדה, רצוי לדבר ישירות עם חדר האוכל או השף כי במחלקת הזמנות בד״כ לא יודעים פרטים מהסוג הזה. במידה ומקבלים תשובה מניחה את הדעת, יש לציין במפורש במעמד ההזמנה שדרושה ארוחת בוקר ללא גלוטן. אני מהנודניקים ולכן שולחת אימייל למלון לפני ההגעה וגם מודיעה במעמד הצ׳ק אין. מעדיפה לנג׳ס ולא למצוא את עצמי בסיטואציה מאכזבת/מבאסת ברגע האמת.
  • במידה ומוגשת ארוחה בטיסה – להזמין מראש ארוחה ״מופחתת גלוטן״ (הסבר מלא בפוסט אמסטרדם).
  • ביום הטיסה עצמו – להצטייד באוכל שיספיק ליום שלם ואולי אפילו יותר, מהרגע שיוצאים מהבית ועד שמגיעים ליעד הסופי, מתארגנים ומוצאים סופר או מסעדה. פריטים שמומלץ לקחת: לחם (אני מעדיפה כמה אריזות של הלחם של שר, ארוז בוואקום כך שטריותו נשמרת), קרקרים, חטיפים לנשנוש, ממרחים חד פעמיים (קטשופ, מיונז וחרדל) או בשפופרות, פירות וירקות (רק עד לסוף הטיסה, אסור להכניסם למדינות היעד, מה שנשאר לזרוק לפח לקראת סוף הטיסה). לנו יש צידנית רכה קטנטונת עם קרחומים קטנטנים, ניתן לקחת חומוס אישי, יוגורט, גבינות, שוקו. גם במקרה זה – עד לסוף הטיסה, לא מומלץ לצרוך אחרי טיסה.
  • יש לקחת בחשבון שבנתב״ג אין כמעט אפשרויות בטוחות, וגם במעט הקיימות ״על הנייר״ יכולים להווצר חוסרים נקודתיים. אגב, בדקתי בדוכן הנקניקיות ביירן מרקט (ששמו עלה כאופציה ללא גלוטן בנתב״ג) – אמנם יש להם (לפעמים, כשאנחנו היינו לא היו) לחמניות ללא גלוטן, אבל המודעות לזיהום משני אינה מספיקה. אנחנו ויתרנו.

המלון – Grandior

לחם ומאפים ללא גלוטן
ארוחת בוקר במלון גרנדיור – לחם ומאפים ללא גלוטן

אחרי התלבטויות רבות בחרנו במלון Grandior, מלון חמישה כוכבים מרכזי וגדול. החדרים נפלאים והשירות מצויין, אם כי המלון מאד ״סואן״ – כל הזמן תנועה ערה של אנשים בלובי.
בארוחת הבוקר, כשהודעתי שהזמנו ארוחה ללא גלוטן, הביאו לשולחן מגש מאד יפה עם 2 סוגי לחמניות (מאד טעימות, עם אוריינטציה של ״לחם בריאות״ – בצק כהה וגרעינים), 2 פרוסות לחם כהה וטעים, עוגיית שוקולד צ׳יפס ענקית וקערה עם משהו בין גרנולה לקורנפלקס בטעם שוקולד – טעים ומוקפד.
כשניסיתי להסביר שאסור לנו לאכול מהבופה (מחשש לזיהום משני), הם לא הבינו מה אני רוצה מהם. גם האחראית לא הבינה בתחילה, אבל מהר מאד התעשטה, שאלה מה אנחנו רוצים והביאה מהמטבח צלחות עם ירקות חתוכים, פירות גבינות וכו׳. בעמדת החביתות ביקשתי שישטפו את המחבת, בהתחלה לא הבינו, אבל שוב, מהר מאד שיתפו פעולה ועשו זאת. לא לקחנו סיכון עם התוספות של החביתות, במיוחד לאור העובדה שכל הנקניקים והנקניקיות (גם בחדר האוכל וגם בסופר) עלולים להכיל גלוטן.
גם כשביקשתי לבדוק אם אבקת השוקו מכילה גלוטן, לא הבינו מה אני רוצה, הביאו את השף שמדבר אנגלית, הוא הלך לבדוק וחזר עם תשובה שאין גלוטן באבקה.
בימים הבאים כבר הכל התנהל באופן מופתי – איך שהגענו לשולחן, שאלו אותנו אם להביא את הדברים ״הרגילים״ והגישו לשולחן ישירות מהמטבח.
למה אני כותבת את כל זה – כי בפראג האנגלית של הצוות לא תמיד משובחת והמודעות לא גבוהה, אבל הרצון לתת שירות טוב קיים. לכן, דרושה סבלנות מצידנו, ונכונות להסביר בדיוק מה רוצים. ברגע שזה מובן, ההתנהלות הופכת להיות מאד קלה ונעימה.
אגב I, היתה לי בטלפון התכתבות שערכתי עם המלון דרך האתר של hotels.com, בה הסברתי שאנחנו לא יכולים לאכול מהמזנון, והתשובה של המלון היתה שאין בעייה. לא הגעתי למצב שהייתי צריכה להציג אותה, אבל זה מסוג הדברים שטוב שיש בשעת הצורך.
לגבי יתר מסעדות המלון – קיימת מסעדה נוספת, בתפריט מספר פריטים מצומצם ללא גלוטן, לא דברים שדיברו אלינו, אז ויתרנו. ניתן לקבל את אותם פריטים גם בשירות חדרים.
אגב II, בדקתי גם את המלונות גרנדיום וקינגס קורט. בשניהם נאמר לי שמוגשת ארוחת בוקר ללא גלוטן, אולם לא העמקתי בחקירה מעבר לכך.

מסעדות

Alriso

מסעדה איטלקית יפהפיה ומשובחת, שכל כולה ללא גלוטן. מבחינתנו, המסעדה הזו היא הדובדבן שבקצפת בכל הקשור לאכילה ללא גלוטן בפראג.
ראשית, כי אין בה גלוטן בכלל, מה שמוריד רמת החרדה ואת הצורך בבדיקות. שנית, וזו הנקודה החשובה – האוכל בה לא פחות ממעולה. כולם נהנו, כולל אוכלי הגלוטן שבינינו.
הזמנו קרפצ׳יו בקר, סלט עם אורוגולה, תאנים וסלמון מעושן, ניוקי, ריזוטו וסטייק. כל המנות עשויות כהלכה, מחומרי גלם משובחים וטעימות מאד, את המנות ליווינו בלחם ויין לבן מצויינים.

את תפריט הקינוחים הם מגישים בצורה מאד ייחודית – מדפיסים אותו על השולחן. קינחנו בטירמיסו מושלם.
לצערנו, הגענו אל המסעדה רק ביום האחרון, במידה והיינו מגלים אותה קודם, היינו אוכלים בה לפחות עוד פעם אחת. המחירים, כצפוי במסעדה כזו – יקרים, אבל התחושה היא שקיבלנו תמורה מלאה.

Švejk Restaurant U Karla

מסעדת U-Karla

מסעדה צ׳כית עם אוכל צ׳כי אותנטי. המסעדה ממש לא תיירותית ומרבית הסועדים בה מקומיים, מגיעות המון משפחות עם ילדים וככל הנראה רבים מגיעים בזכות התפריט הענק ללא גלוטן.
יש מגוון סוגי בשרים, סלטים, דמפלינגס (שזה בצק מבושל, קשה להגדיר אותו, הדבר הכי קרוב אליו שאני מכירה זה באן, אנחנו ממש לא התלהבנו), מבחר תוספות ואפילו קינוחים ללא גלוטן. המנות יוצאות מהמטבח כשהן מסומנות בדגל (לא דגלון, דגל…כשתיהיו שם תבינו), וכך ידעתי שהרבה משפחות מגיעות בזכות המנות ללא גלוטן.

שניצל ב- U-Karla

הזמנו כמה סוגים של שניצלים (יש חזיר ויש עוף), ציפס, סלט כרוב ואת הדמפלינגס. האוכל בסדר, אבל ממש לא וואו. למרות זאת, זה אחד המקומות היחידים (אם לא היחיד) שבו ניתן להנות מאוכל מקומי ללא גלוטן וללא חשש.

Hard Rock Caffe

סלט קוב בהארד רוק קפה

סניף די טיפוסי של הרשת המוכרת הפרוסה ברחבי העולם. ישנו תפריט שלם ללא גלוטן, הם טוענים שמקפידים על הפרדה, אך המטבח אינו סטרילי. הזמנו סלט קוב והמבורגר.
האוכל סביר פלוס, לא יותר, והמחיר גבוה יחסית לרמת המחירים בפראג.

UNO

פיצה ב- UNO

מסעדה ״אוניברסלית״ הממוקמת בקומת האוכל של קניון פלדיום (מרחק הליכה של דקות בודדות מהמלון שלנו). במסעדה ניתן להזמין פיצה ופסטה ללא גלוטן. אנחנו מאד אהבנו את הפיצה מרגריטה ומצאנו את עצמנו חוזרים אליה בכל הזדמנות. מבחינתנו זה היה פתרון מעולה ש״סגר לנו את הפינה״ כמעט בכל רגע נתון.

דוכן גריל ונקניקיות בשוק הסתיו בכניסה לפלדיום

בכניסה לקניון הוקם שוק קטן (חשבתי שמדובר בשוק חג המולד, אבל הסבירו לי שמדובר בשוק שהוקם לעשרה ימים לכבוד הסתיו). ראינו גריל מסתובב עם חזרזיר, נקניקיות על הפלנצ׳ה ואיזשהו תבשיל עם נקניקיות. פנינו לבעלת הדוכן בשאלה, והיא אמרה שהנקניקיות והבשר בגריל ללא גלוטן, וכי התבשיל מכיל גלוטן. הסברתי לה שאנחנו מאד רגישים, היא דיברה קצת עברית והבטיחה לי שאין מה לדאוג, אפילו החליפו את המלקחיים והסכין לנקיים. אכלנו, היה מעולה וככל הנראה באמת נקי מגלוטן, מכיוון שלא נצפו תופעות לוואי של חשיפה לגלוטן.

Wish List מסעדות

Pizza Coloseum

ישנם כמה סניפים בפראג, אני בדקתי את הסניף שנמצא בין מלון גרנדיור לקניון פלדיום. יש בחוץ שלט גדול עליו כתוב ״Gluten Free״. נכנסתי לברר, המקום נראה נחמד מאד והם מגישים פיצה ופסטה ללא גלוטן. מנהל המשמרת אמר שמבשלים את הפסטה בסיר נפרד ואת הפיצה מכינים בהפרדה. בסופו של דבר לא יצא לנו לאכול שם, אבל התרשמתי בהחלט לטובה מהמקום.

Potrefena Husa

Potrefena Husa
Potrefena Husa – תפריט עשיר ללא גלוטן. צילום: ישראל הדרי

המלצה של ידידי, הצלם המוכשר ישראל הדרי, שהגיע למסעדה ממש במקרה.
התפריט מאד מגוון – מנות בשרים, דגים, אסייתי ואיטלקי. המנות גדולות האוכל מאד טעים וטרי. ישראל טוען שזו המסעדה הכי מוצלחת שאכל בה בפראג. סומכת במאת האחוזים על ההמלצה שלו.

Pasta Fresca

מסעדה מאד מומלצת ופופולרית בקרב ישראלים, באופן כללי, ללא קשר למנות ללא גלוטן המוגשות בה. חלפנו על פני המסעדה מספר פעמים (היא ממוקמת בעיר העתיקה) ותמיד השתרך תור די ארוך בכניסה. מגישים שם פנה וספגטי ללא גלוטן וכן כמה מנות עיקריות וראשונות ללא גלוטן.

Podolka

רשת בעלת שני סניפים של מסעדות – חלק מכובד מהמנות בתפריט הן ללא גלוטן ומוכנות בצורה מוקפדת ומופרדת עבור צליאקים.
עמוד הפייסבוק של הסניף השני:
https://www.facebook.com/podolka

La Taquería

מזללה מקסיקנית 100% ללא גלוטן.

Arepas De Lyna

מסעדה ונצואליינית קטנה המגישה בעיקר ארפס, אמפנדס וצ׳ורוס. המסעדה כולה ללא גלוטן.

Pizza Nuova

מסעדה איטלקית פופולרית ומצויינת. ניתן לקבל בה פסטה ומנות נוספות מהתפריט (לא פיצה) ללא גלוטן. ישנה מודעות גבוהה לזיהום משני.

Lavande Restaurant

מסעדה איכותית מבוססת על המטבח האיטלקי והצרפתי. יש פסטה ללא גלוטן ומנות נוספות מהתפריט, הכל מוכן בהקפדה ויש מודעות לזיהום משני.

גלידות וקינוחים

Angelato

גלידריית Angelato

רשת גלידריות חביבה בעלת 2 סניפים, מרבית הטעמים ללא גלוטן. ניתן למצוא טעמים מצויינים ויצירתיים לצד טעמים קלאסיים. טעמתי גלידה עם פרמז׳ן שלמרבה ההפתעה היתה טעימה. הטעמים עם הגלוטן ממוקמים מתחת למקום בו עומדים הגביעים הרגילים. יש גביעים ללא גלוטן. לצערי, לא יכולה לומר שההקפדה מלאה, כי הם לא מחליפים כפות גלידה בין המנות ה״רגילות״ לאלו ללא גלוטן.
חייבת להודות, שלמרות ההקפדה היתרה בה אני נוקטת, במקרה הזה הרשיתי לעצמי ״לעגל פינה״ כי באמת, פראג לא שופעת באפשרויות ללא גלוטן ולא רציתי להפוך את הטיול לאכזבה מרה תרתי משמע. לשמחתי, עברנו את שני הביקורים במקום בשלום.

גלידריית Angelato

Wish List מתוקים

גלידריית Zmrzlinář

גלידריה משובחת, כל הגלידות מיוצרות במקום מחומרי גלם טריים, ללא חומרים משמרים. כמחצית מהטעמים ללא גלוטן ויש גם גביעים ללא גלוטן. לא סגורה במאה אחוז על רמת מודעות והקפדה.

מאפיית Babiččina spíž

קונדיטוריה ובית קפה, 100% ללא גלוטן, מדובר בעיקר במאפים בסגנון ביתי ״של סבתא״, שזה גם התרגום של שם המקום.
לא הגענו לאזור בו היא ממוקמת, ולא הספקנו לסוע במיוחד.

Good Food

אחד המקומות המצולמים ביותר בפראג שמוכר קריוטוש (או טרדלינק בעגה המקומית) – גלילי בצק שמרים המצופים בסוכר ונאפים על שיפודי ענק מסתובבים מעל גחלים. זה המקום היחיד בפראג בו מכינים את המאכל הכה פופולרי (הנמכר בכל פינת רחוב) בגירסתו ללא גלוטן. מביקורות שקראתי, שווה להגיע ולעמוד בתורים הארוכים רק בשביל הגירסה ללא גלוטן.

Café Wafflé

בית קפה קטן שמציע בעיקר וופל בלגי במבחר טעמים. מכינים וופל בלגי ללא גלוטן בנפרד, תוך הקפדה על הימנעות מזיהום משני.

Sweet Secret of Raw

בית קפה המבוסס על טרנד ה- RAW (מזונות לא מבושלים/אפויים), המקום כולו ללא גלוטן, ללא לקטוז וטבעוני. ניתן לאכול בו גם ארוחות בוקר.

קניות

פראג היא ממלכה של קניות באופן כללי. כל ס״מ מרובע במפלס הרחוב (וגם במפלסים אחרים, היכן שמתאפשר) מנוצל לשטחי מסחר. כמות רשתות הקמעונאות הבינלאומיות הקיימות בה לא ייאומן. נראה שכולם קונים כל הזמן. ככזאת, גם כמות סניפי הסופרמרקטים בעיר עצום.
מבדיקה שערכתי בקבוצות הפייסבוק השונות לפני הנסיעה, קיבלתי את הרושם שיש היצע בלתי נגמר של מוצרים ללא גלוטן. לצערי התאכזבתי.
נכון שבכל סופר אליו נכנסתי (ונכנסתי להרבה – Lidl, DM, Albrt ו- Billa) יש מחלקה ללא גלוטן, אבל, לצערי, ההיצע לא ממש גדול.
ניתן למצוא מספר מצומצם של לחמים ארוזים בגז (של שר ושל חברה צ׳כית מקומית), עוגיות, מיזלי, מבחר מצומצם מאד של חטיפים, קרקרים, קמחים ועוד כמה פריטים בודדים. לא מצאתי בשום מקום קורנפלקס (ניסיתי לבדוק, אולי במדף הרגיל של הקורנפלקסים, גם שם לא מצאתי). לצערי כל הנקניקים והנקניקיות (אחד הפריטים האהובים עלינו, במיוחד בביקורים באירופה) מכילים או עלולים להכיל.
הכל כתוב בצ׳כית, נעזרתי באנשי הצוות של החנות שקראו את הכיתוב ותרגמו לי.
מה שכן, הצטיידנו בכמויות עצומות של בננות. הבננות שם נהדרות, ובננה לדעתי היא המאכל האולטימטיבי ללא גלוטן – היא מגיעה ארוזה באופן טבעי, היא בריאה וזמינה וניתן לשנע אותה בקלות רבה.

Wish List חנויות

Svět bez lepku

רשת בעלת שני סניפים. כל החנות כולה ללא גלוטן. ניתן למצוא בה גם מאפים וקינוחים טריים לאכילה מיידית.
לצערנו, לא הספקנו להגיע לאחד הסניפים.

לסיכום

פראג מהממת, ממליצה ממש לבקר בה בשביל להנות מכל מה שיש לה להציע.
ההתארגנות לצליאקים יותר מורכבת, זה לא שבכל פינת רחוב יש מסעדה בה ניתן למצוא מנות שהוכנו בהקפדה, וגם רמת המודעות הכללית לנושא הזיהום המשני נמוכה. יחד עם זאת, שווה לעשות את המאמץ, להיערך ולהנות מחופשה באחת הערים היפות בעולם.

נסיעה טובה!

רוצים לקבל אפשרות צפייה במפה שהכנתי (בה ״נעצתי״ את כל המקומות המצויינים בפוסט הזה, כמו גם אטרקציות תיירותיות ועוד)?
שלחו לי הודעה פרטית עם כתובת המייל שלכם בג׳ימייל לאחת המדיות שלי.

אשמח לקבל חוות דעת נוספות, הערות והארות בנושא פראג ללא גלוטן.
כמו תמיד, מוזמנים להעיר ולהציע כאן בתגובות וגם במדיות השונות שלי:
דף הפייסבוק של ניחוח לישה או לקבוצה שלי – ״טעים״. מוזמנים גם לתייג את חשבון האינסטגרם שלי, במידה ותעלו סטורי עם תיוג של ניחוח לישה, מבטיחה לתייג בחזרה.

עוד כמה תמונות מפראג המהממת

31 thoughts on “רואים עולם ללא גלוטן – פראג

Add yours

    1. תודה,
      צרי איתי קשר דרך הודעות פרטיות בפייסבוק או באינסטגרם, וצרפי כתובת בג׳ימייל. אצרף אותך.

השאר תגובה

Powered by WordPress.com.

Up ↑

לגלות עוד מהאתר ניחוח לישה

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא