Tropical time – טפיונקה: פודינג טפיוקה קוקוס טונקה

טפיוקה קוקוס טונקה – כקינוח כוסות

ראש השנה מתקרב בצעדי ענק, והשנה החלטנו לפרוץ את גבולותיו הסטנדרטיים ולהפליג אל מחוזות טרופיים קסומים.
מי זה ״החלטנו״? אתם שואלים – ובכן, לכבוד החג הוזמנתי על ידי נילי ואורטל המקסימות מ- Craft&dreams  להשתתף בהפקה של שולחן טרופי לראש השנה.
את אורטל ונילי, אגב, הכרתי קודם אך ורק באופן וירטואלי, ואני כל כך שמחה שהוצאנו את החברות הזאת מן הכח – מסכים, אל הפועל – החיים עצמם.
בפרוייקט השתתפה גם המאיירת הילה חזן שפר, מיס קאפקייקס, שאחראית על כל האיורים המדהימים שהשתתפו בקישוט השולחן.

מהרגע שקיבלתי את הפנייה, לקח לי כמה שעות ״להכנס לראש״ הטרופי, כי אצלי ראש השנה זה קינוחי תפוחים, תמרים, רימונים ודבש. לאט לאט החלו לזרום הרעיונות ובעקבותיהם המתכונים והנסיונות.
בסופו של דבר לצורך ההפקה בחרתי להכין טפיונקה – פודינג טפיוקה קוקוס וטונקה מרהיב, בעיטור פירות ססגוניים (כי אין קינוח שזועק יותר ״טרופי״ מטפיוקה), ויש גם בונוס – מדובר בקינוח טבעוני. כמו כן הכנתי  קאפקייקס פלמינגו קוקוס-ליים-פטל מגניבים ומרהיבים ביותר.

הטפיוקה היא עמילן מעובד המופק משורש הנקרא קאסאבה, היא נמכרת כגרגירים לבנים הנראים כמו קלקר, והיא נפוצה מאד במטבחי המזרח הרחוק.
לאחר טיפול ובישול נכון, הגרגירים נהיים שקופים, העמילן מסמיך את הנוזל בו הוא בושל ומתקבל יציר כלאיים, משהו בין פודינג לג׳לי לבן שמקבל את טעמו מהנוזלים בהם בושל ומטעמים וארומות שמוסיפים לו במהלך הבישול.
במתכון הזה מבשלים את הטפיוקה בחלב קוקוס ומים ומוסיפים מעט טונקה שגורדה במיקרופליין.
הטונקה הוא תבלין בעל טעם ייחודי שקשה להסביר במלים, חייבים לטעום אותו כדי להבין. הוא מגיע בצורה של פולים מאד מאד קשים אותם מגרדים או משרים בנוזל.
לאחרונה אסר משרד הבריאות על ייבוא מסחרי של טונקה, מכיוון שיש אלמנט מסויים רעיל בקליפתו. אינני מצוייה בדיוק בפרטים, אבל הבנתי שיש סיכון רק בצריכת כמויות מאד גדולות של טונקה. בפריז מוכרים את התבלין בלי בעייה, ואני הבאתי לי צנצנת קטנה, עליה אני שומרת מכל משמר, ומשתמשת בטונקה רק באירועים חשובים באמת.

בישול הטפיוקה – קיימות כמה שיטות לבישול הטפיוקה, כל בישול מביא לתוצאה קצת שונה במרקם.
אני מוצאת שהשיטה הטובה ביותר היא השרייה מקדימה של הטפיוקה במים.
הסכנה בבישול טפיוקה היא שיתקבל מרקם דביק ולא נעים בפה. מכיוון שהטפיוקה חסרת טעם, הרבה מאד אנשים שנתקלו כנראה בטפיוקה שלא בושלה ותובלה כהלכה, לא אוהבים את הקינוח.

תאמינו לי, וגם לכל אותם אלו שטעמו את הטפיוקה הזאת, זה מעדן, עז טעמים, לא מתוק מדי, בעל מרקם רך ונעים שמחליק בגרון, עם מעט כדוריות קטנות, כמעט בלתי מורגשות, שמשתלב נפלא עם טעמי הפירות שמעטרים אותו.
הקינוח הזה ״נולד״ להיות פרווה. חלק מהמתכונים עושים שימוש בחלב וחלק במים. המתכון עם המים נפלא ואין שום הרגשה של ויתור על האלמנט החלבי.

ללא גלוטן

הטפיוקה היא מוצר שלא מכיל גלוטן במקור, ולמרות זאת לא הצלחתי למצוא בארץ פניני טפיוקה נקיות מגלוטן, כך שיהיו מאושרות לחולי צליאק ללא חשש לזיהום משני. אפילו ב- iherb לא הצלחתי למצוא פניני טפיוקה ללא גלוטן. באמזון הצלחתי למצוא חברה אחת בשם Let's do organic שמוכרת פניני טפיוקה ללא גלוטן במחיר שערורייתי של כמעט 20 דולר לחבילה של 170 גר׳.
ולכן – איתכם הסליחה קוראיי הצליאקים, כרגע אין לי פתרון שמתאים לכם במחיר סביר. אם תמצאו פניני טפיוקה ללא גלוטן וללא חשש לזיהום משני, אנא עדכנו אותי ואעדכן את הפוסט בהתאם.

לא תאמינו כמה זה קל ופשוט להכין טפיוקה טעימה ומרשימה, אז בואו ניגש לעבודה.

פודינג טפיוקה

הכמות המתקבלת ממתכון זה (ומבוססת על כוס אחת של טפיוקה) גדולה מאד ומספיקה לקערה גדולה ולעוד 4 מנות אישיות.

המצרכים:

  • כוס פניני טפיוקה קטנות
  • 3/4 כוס סוכר (אני מאד אוהבת קינוחים לא מתוקים מדי. אפשר להעלות את כמות הסוכר לכוס אחת אם אתם מאד אוהבים מתוק)
  • 5 וחצי כוסות מים
  • פחית חלב קוקוס (על פי התקנות החדשות אסור לכתוב חלב על מוצר שאיננו חלב אז זה נקרא נוזל קוקוס)
  • לתיבול – 1/3 פול טונקה מגורר במייקרופליין. אם אין טונקה ניתן לתבל בוניל, קינמון או ציפורן לבחירתכם

אופן ההכנה:

היחס הנכון לבישול טפיוקה הוא 1:7 או 1:8 נוזל ביחס לפנינים (בנפח).
משרים את הטפיוקה במים וטונקה (או כל תבלין אחר שבחרתם) כשעה. מוסיפים לסיר את נוזל הקוקוס והסוכר ומבשלים על אש נמוכה תוך טריפה מתמדת עד שהפנינים הופכות שקופות והנוזל מסמיך. מביאים לסף רתיחה וממשיכים לבשל על אש קטנה תוך כדי טריפה כ- 10 דקות נוספות.
מסירים מהאש ויוצקים לכלי ההגשה. ניתן להגיש בקערה גדולה למרכז השולחן או במנות אישיות.
מחכים שהפודינג יגיע לטמפ׳ החדר, עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לכמה שעות להתייצבות.
סמוך למועד ההגשה מעטרים בפירות.

טפיוקה קוקוס טונקה – בהגשה אישית

עיטור

כמו בכל עיטור של קינוח בפירות, רצוי לבחור פירות טריים, מוצקים ויפים בעלי ניגודיות בצבעים.
במקרה זה בחרתי בגרגרי רימון, קוביות Dragon fruit (פטאייה) ורוד, קוביות קובו (פרי שנמכר ברשתות השיווק, מבפנים הוא לבן ונראה כמו ״בן הדוד״ של הפטאייה), ענבים בשני צבעים, קוביות מנגו, פלחי קיווי צהוב, עלי נענע קטנטנים ושבבי קוקוס גדולים ומסולסלים (בד״כ נמכרים בתפזורת בחנויות תבלינים ופירות יבשים).
ניתן להבריש את הפירות במעט נפאז׳ נייטרלי או ריבת משמש שדוללה עם מעט אלכוהול, חוממה וסוננה, אם כי זו לא חובה, במיוחד אם אוכלים את הטפיוקה מייד אחרי הנחת הפירות.

מעטרים את הטפיוקה בצורה דקורטיבית (במקרה הזה הנחתי את גרגרי הרימון ברינג במרכז הקערה, הרינג שימש לתיחום הפרי והוצאתי אותו לאחר ההנחה, ואת יתר הפירות הנחתי בשולי הקערה).

מגישים וזוללים מיד.

טפיוקה קוקוס טונקה – בהגשה מרכזית לשולחן

הנה כמה תמונות של השולחן המעוצב והיפהפה של הפרוייקט. סטיילינג: נילי ואורטל:

עוד מהפרוייקט הנפלא של חברותיי אורטל ונילי מ- Craft&dreams, תוכלו לראות כאןכאן וגם כאן.

2 thoughts on “Tropical time – טפיונקה: פודינג טפיוקה קוקוס טונקה

Add yours

  1. זה התחיל מהטעם והמרקם המופא של הטפיוקה שהכנת בשבילנו, ותיקי הישוב, ואז.. הבלוג היפיפה שלך המקיף והאסטטי. תודה אנסה ואדווח…

השאר תגובה

Powered by WordPress.com.

Up ↑

לגלות עוד מהאתר ניחוח לישה

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא